Ricoh Document Center West-Brabant: De top van de Kilimanjaro

 

‘We zijn op de top begonnen, maar het liefst doe ik down to earth zaken’, vertelt Marco de Smit, mede-eigenaar van Ricoh Document Center in Breda. ‘Dat vertaalt zich in onze laagdrempelige aanpak gericht op de regio Midden- en West-Brabant en Zeeland. In mijn branche lever je de meeste toegevoegde waarde als je naast je producten en diensten ook goede kennis van je klant en zijn omgeving hebt.’

Samen met Rob Desiderio, de andere eigenaar, bereikte hij al eens een indrukwekkende top, die van de Kilimanjaro. ‘In 2008 waren Rob en ik beide werkzaam als accountmanager bij Ricoh. We mochten mee op expeditie naar Tanzania. Op weg naar de top van die immense berg leerden we elkaar als mens beter kennen. We kwamen erachter dat we zeer complementair aan elkaar zijn en dezelfde zakelijke drive en ambitie hebben.’ Toen ze de top bereikten, vroeg Rob aan Marco om samen een regionaal Ricoh Document Center te starten. ‘Dat idee sprak me direct aan. Als accountmanagers waren we erg succesvol dus het ondernemerschap zou een mooie volgende stap zijn. Maar omdat ik privé op dat moment nogal wat voor mijn kiezen kreeg, besloot ik ‘nee’ te zeggen.’ Rob startte alleen en in 2010 kwam Marco erbij als mede-eigenaar. Marco is trots op wat ze inmiddels hebben opgebouwd. ‘Dat is natuurlijk vooral de verdienste van ons team. We zijn inmiddels met twaalf medewerkers en nog lang niet uitgegroeid.’

Italiaanse roots

Natuurlijk hebben ze de afgelopen zes jaar veel bijgeleerd. ‘Dat je elkaar vrij moet laten, je team ook vrijheid moet geven en vertrouwen in elkaar moet hebben. Ik houd van netwerken en treed meer op de voorgrond. Rob regelt intern de zaken op een goede manier. Hij heeft de verbouwing van ons kantoor gecoördineerd. Hij heeft Italiaanse roots en zowel het kantoor als de showroom hebben een moderne uitstraling. Daarnaast straalt het een gezellige sfeer uit waarin klanten zich thuis voelen.’

 

kilimanjaro-ricoh-document-center-zeeland-en-west-brabant-marco-de-smit-rob-desiderio

Tuinieren

‘De wereldwijde kennis, innovatie en betrouwbaarheid van Ricoh in combinatie met de persoonlijke benadering en de flexibiliteit van ons regionale team is een bewezen succesvolle mix van ‘Think global, act local’ die onze klanten sneller naar de top helpt’, zegt Marco. ‘Onze mensen wonen en werken in de regio. Dat helpt om duurzame relaties met klanten aan te gaan. Om ons doel: ‘sneller naar de top’ kracht bij te zetten, sponsoren we diverse regionale events van topniveau zoals Outdoor Brabant waar we graag onze klanten voor uitnodigen. Als team geven we ook graag iets terug in de vorm van sociaal-maatschappelijke activiteiten. We hebben getuinierd in een achterstandswijk en een kerstdiner georganiseerd in een zorginstelling. Dat geeft ons voldoening.’

Sneller naar de top

Naast printeroplossingen leveren ze dienstverlening en software op het gebied van Document Management. Dat zorgt ervoor  bedrijfsprocessen sneller en efficiënter verlopen waardoor een bedrijf of organisatie “sneller de top’ bereikt!  We zijn vooral gericht om een bijdrage te leveren aan de doelstellingen van onze klanten, zoals: kosten besparen, duurzamer werken, klantgerichtheid verhogen, betere relaties met leveranciers etc. We verdiepen ons in de klant en de bijbehorende bedrijfsprocessen en informatiestormen (zowel papieren als digitaal).

Dit kan een financiële administratie zijn die digitaal zijn inkoopfacturen wil verwerken, een notariskantoor dat zijn klantdossiers digitaal wil archiveren of een transportbedrijf dat op slimme wijze hun vrachtdocumenten aan hun factuurstroom wil koppelen. Met de slimme software komen  document direct in de juiste documentstroom terecht, voor opslag, goedkeuring, koppeling aan een CRM, ERP of financieel pakket.’ Oplossingen waarmee ondernemers productiever met hun informatie om kunnen gaan dus. We hebben diverse soorten software geschikt voor vele bedrijfsprocessen in verschillende sectoren, zowel voor grote als kleine bedrijven.

Iedere klantcase staat op zichzelf merkt Marco op. ‘Technisch kan er van alles, maar voor ondernemers is het van belang te weten of het de investering waard is. Dit kunnen we snel inzichtelijk maken door te bekijken hoe de informatiestromen lopen. Soms blijken de baten niet hoger dan de kosten. Dat zeggen we dan ook eerlijk. Nee zeggen, is ook een advies.’

Videocommunicatie

Technologische ontwikkelingen zoals Office 365, Google, Microsoft OneDrive en Sharepoint zijn toepassingen die veel ondernemers (willen) gebruiken. Al die technologie is Met de opkomst van Skype en Facetime in de consumentenmarkt, zie je dat videocommunicatie ook in het bedrijfsleven steeds meer geaccepteerd is. ‘Waarom nog uren in de file staan als je de fysieke afstand met je klant of medewerkers ook via audiovisuele communicatie kunt overbruggen?’ Naast de techniek is een goed begrip van de werkprocessen bij klanten cruciaal. ‘En daar maken wij nu juist het onderscheid. De meerwaarde van een goed advies is nooit de laagste prijs, wel de oplossing die voor de klant het meeste rendement oplevert.’