076 – 303 11 07
eService
Officefood
Nieuwsbrief

Werken vanaf nu bij Rabobank: “Het draait om de hoofden en harten van mensen”

nieuwe manier van werken vanaf nu

Het tij is gekeerd. Werken vanaf nu is werken in een hybride vorm. Zo ook bij Rabobank. Hier geeft 84% van de medewerkers aan het liefst 2 dagen per week op kantoor te werken. Hoe richt je de organisatie hierop in? Ik sprak Jan Nieuweboer, Innovatiemanager bij Rabobank, over de ontwikkelingen én zijn visie hierop. “Het gaat allemaal om de hoofden en harten van mensen.”

Digitale transformatie: ontdek de succesfactoren

Download e-book ‘Werken vanaf nu’

In zijn rol als innovatiemanager is Jan nauw betrokken bij het vormgeven van de toekomstige werkomgeving. Jan: “Bij Rabobank zijn we al jaren bezig met nieuwe manieren van werken. Wat dat betreft is er niet veel veranderd. Wel is de digitale transformatie door de mondiale ontwikkelingen in een stroomversnelling geraakt.”

Enorme potentie

Jan vervolgt: “Toen we plotseling thuiswerkten, bleek er een enorme potentie te zijn. Uiteraard zijn er uitdagingen, maar we zien vooral dat er veel goed gaat. Dat blijkt ook uit de rondvraag die we deden. 84% van de Rabobank-medewerkers geeft aan dat zij vanaf nu het liefst maximaal 2 dagen per week naar kantoor komen.”

Stap verder

Rabobank onderzoekt nu hoe het beste invulling gegeven kan worden aan de nieuwe manier van werken. “We zijn volop aan het experimenteren. Het is duidelijk dat het hybride werken voor verreweg de meeste mensen bij ons prima gaat passen. Maar de manier waarop je het doet vraagt om nuance. Je hoort veel bedrijven – en ons ook – zeggen dat het kantoor van vroeger meer een ontmoetingsplek wordt. Dat denken we nog steeds, maar tegelijkertijd weten we nu ook dat mensen niet alleen maar voor ontmoeten naar die kantoren komen. Creatieve samenwerking blijkt bij ons bijvoorbeeld een belangrijke verbinder tussen collega’s. En dat vraagt dan gelijk iets van de middelen die je ter beschikking moet hebben.”

Werken vanaf nu bij Rabobank: “Het draait om de hoofden en harten van mensen”

Jan Nieuweboer, Innovatiemanager bij Rabobank

Klanten nog beter bedienen

De nieuwe manier van werken biedt ook kansen om nóg meer de verbinding te zoeken met klanten. Jan: “Denk aan een team dat op vaste dagen in de week neerstrijkt op een bedrijventerrein, omdat dáár onze zakelijke klanten zich bevinden en zij even kunnen binnenlopen om vragen aan het team te stellen.”

Verandering voor mensen

De grootste uitdaging zit ‘m overigens niet in de facilitaire en technische inrichting van de nieuwe manier van werken, aldus Jan. “Het gaat veel meer om de hoofden en harten van mensen. Hoe neem je hen mee in de verandering, zodat deze ook echt gedragen wordt? Hybride werken vraagt onder meer om andere skills. Dit gaat verder dan het vermogen om te werken met nieuwe tools. Agendabeheer wordt bijvoorbeeld veel belangrijker. Waar ga je werken? Is dat op kantoor en zo ja, met welke intentie ga je dan naar kantoor? Kan het eventueel ook op andere plekken? En welke dan? Dit vraagt om een andere manier van denken.”

Autonomie en cocreatie

Autonomie en cocreatie zijn belangrijke uitgangspunten voor Rabobank. Jan: “We gaan echt het gesprek aan met collega’s én klanten. Wat vinden zij belangrijk? De komende tijd draaien we eerst intern een aantal pilots. Hierbij vragen we aan medewerkers om dagboeken bij te houden. Hoe eenvoudig was het om de dag in te delen? Waar heb je gewerkt, om wat voor soort werkzaamheden ging het en waarom heb je hiervoor juist die plek uitgekozen? Daarnaast maken we ook gebruik van data uit het cloudplatform: welke systemen worden gebruikt, welke niet? Zo ontdekken we patronen en dat biedt ons waardevolle inzichten om werken vanaf nu optimaal vorm te gaan geven. Samen met collega’s en uiteindelijk ook onze klanten.”

E-book ‘Werken vanaf nu’: lees meer inzichten en adviezen

Ben je benieuwd hoe je de digitale transformatie tot een succes maakt in jouw organisatie? Download het e-book ‘Werken vanaf nu’. Hierin lees je hoe andere organisaties het aanpakken en delen experts hun inzichten en concrete adviezen.